Utslängd?

Jag har blivit utslängd från stallet nu. Jag ska vara borta därifrån senast 1/2-11. Om ni undrar hur det kommer sig så är det för att jag vill ha ute min häst längre än vad de i stallet vill. Hästarna kommer ut mellan 09.00-10.00, sen tar de gärna in sina hästar mellan 14.00-16.00. Jag känner att jag vill ha min fyraåring ute så mycket som möjligt, det stärker ju benen och balansen om de vistas ute mycket, och hästar är gjorda för att gå ute dygnet runt, på stora stäpper och beta, busa och springa. Men de i stallet verkar tycka att de är burdjur som trivs bäst av att stå inne i boxen ca. 18 h/dygn..?
Så jag sa det till stallägaren, men det gick inte för sig, för hästarna ska inte vara ute när det är mörkt och helst ska det vara tyst och släckt i stallet mellan 18.00-19.00 på kvällen, så hästarna får sova. Det är ju dock otroligt svårt att hålla det för mig, då jag har ett heltidsjobb och slutar vid 17.00 på dagarna. Bara för att de är lediga på dagarna och kan vara uppe mitt på dagen. Jag har en häst att utbilda och är antagligen inte klar i stallet förrens mellan 20.00-21.00.
Jag förstår mig inte på folk som vill att deras hästar ska stå inne och stirra in i en mörk boxvägg i stort sett hela dygnet.. För 6h utevistelse för en häst är inte mycket. Till och med min hovslagare har kommenterat Lexx ben nu, han undrar varför bakbenen är så himla svullna.. Så jag berättade för honom att Lexx står inne mycket. Då sa han att det är för helvete hästar vi pratar om! Så jag hoppas att fler tycker som jag..
Någon som har någon kommentar? Vad tycker ni? Är jag fånig? KOMMENTERA.


Lexx & Jag på fältet för ett par dagar sen(:


Jag & Lexx, Jessica & Sheron.

Jessicas mamma, Marge, har tagit korten, alltid kul när man lyckas fånga något på bild. Jag är ju lagom kass på det där med kort asså. Haha, ska försöka bättra mig(:
// N o o m i e .

Kommentarer
Postat av: Vikkan*

Men jösses !!!

Vilka idioter - säg till dem att skaffa porslinshästar istället, för det känns som att det vore lika bra ;)

Mina hästar går ute 06:00 till 21:00, men har numera fri tillgång på hösilage i hagen.. när vi lunchade och grejade så gick de ute 07:00-18:00.

Kan tillägga att de Aldrig har varit smidiga att släppa in, för de vill vara ute ! =)

Hästar är gjorda för att vara ute.. nu behöver man kanske inte överdriva.. men logiskt tänkande och sunt förnuft kommer man långt med !

Och för att de ska få sova.. är det barn ni har i boxarna ? ;)

Lexxen förtjänar att få vara häst, Lycka till !

Kram

2010-12-11 @ 14:48:58
URL: http://familjenwalther.blogg.se/
Postat av: Hilda

håller helt med, hästar är utedjur! löjliga tider dom har, jag tycker hästar ska gå ute hela dygnet, på sommaren, och vara inne på nätterna på vintern, eller ute funkar ju också. det är ju vad dom mår bäst av. :)

2010-12-11 @ 14:51:40
URL: http://hildanyqvist.blogspot.com
Postat av: Lina

Håller helt med dej, och du har ju dessutom en unghäst som behöver det, varför ska det då vara svårt ? :o

hästarna är ju praktiskt taget gjorda för utemark och sådant, inte boxar. burdjur är inte hästar, snarare illa behandlade apor !

Ush vad arg man blir på folk, !

2010-12-11 @ 14:56:18
Postat av: Anonym

vaaaaaaaaaa?

är det äntligen någon som tycker samma sak som jag?

Jag som trodde att alla hästfolk gjorde som ridskolorna.

Att låta hästarna stå inne så mycket är verkligen inte normalt.

Hästar är gjorda för att gå ute!

Vildhästar föds ju inte i en box och står där hela livet precis.

Så jäkla synd om dom hästar som har ägare som tror att dom fryser eller blir mörkrädda om dom går ute, det är sjukt...

2010-12-11 @ 14:59:58
Postat av: Matilda Holmström

Jag står inackorderad på en ridskola, så hästarna kommer ut vid 08.00 och in vid 15.00. Det tycker jag är för lite, men eftersom att det är en ridskola med personal som jobbar på de tiderna är det bara att acceptera. Men, vi får släppa ut hästarna igen när vi är där, om vi tycker att de står inne för mycket. Så jag brukar släppa mina hästar i en stor hage så att de får lösgaloppera och leka. Sedan rider jag ju en timme/häst. Vi får göra vad vi kan helt enkelt.



Sen till den stora skillnaden, mina hästar är 9 respektive 12. Jag skulle ALDRIG tillåta att min unghäst gick ute så lite! Så det är väl nästan bra att du har blivit utslängd? ;)



Och att de ska sova från 18.00 - LÖJLIGT! På erk fodrar de kvällen vid 22.00 så man har gott om tid att rida och promenera med hästarna.



Hoppas att det löser sig för dig!



Kika gärna in på min blogg :D

2010-12-11 @ 15:08:28
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Maja

Det lät ju helt sjukt, i stallet där min häst står så går dom ut vid 7 och får gå in efter kl 20.



Fast just nu står hon på lösdrift, för hon har varit halt och hennes ben blir bättre av att hon får vara ute. :)

2010-12-11 @ 15:10:58
URL: http://vinterponnyer.blogg.se/
Postat av: margona

håller fullt med dig. tog alltid in min häst sist av alla när jag stod i ridskolans privstall med honom. vissa tog in sina redan 1-2. INTE sjysst

2010-12-11 @ 16:17:07
URL: http://dansamedhastar.blogspot.com
Postat av: Jossan

Bra stå på dig Noomie! Gör det! Att dem inte har mer hästvett över att fatta att en häst måste stå ute mer än ca 6 timmar. Så ah. You go girl!

2010-12-11 @ 17:22:29
Postat av: Amanda

Ja herregud. Vi hade en tjej inhyrd hos oss som var av samma åsikt som de du hade hästen hos. Våra hästar släpps ut ca. 6.30 varje morgon, sedan åker de in igen runt 20.00, lite tidigare ifall de ska ridas. Men hon tyckte absolut inte att hästarna skulle ut innan 9 för de skulle "soooova" och hennes häst vart visst "mörkerblind" för om hon gick ute när det var mörkt så kunde hon snubbla och bryta benen. Jag blir verkligen så trött på sådana människor!!!:@ nästan bra att du blev "utslängd" annars hade jag remkomenderat dig att flytta!;)

2010-12-17 @ 22:41:43
URL: http://torader.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0